Afval en Recyclen op basisschool Wijzer aan de Vecht

Rieta Aliredjo /// 7 maart 20177

Foto: Het programma van 7DagenCirculair op maat gemaakt voor KSU-Wijzer aan de Vecht in Utrecht.

De eerste editie van 7DagenCirculair is achter de rug. Van 13 t/m 21 maart waren wij te gast op basisschool KSU-Wijzer aan de Vecht. In de themaweek Afval en Recyclen mochten wij een deel van het programma invullen met 7DagenCirculair. De leerlingen van groep 6,7 en 8 zijn in de middagen door ons meegenomen op een reis door de circulaire economie. Het was fijn een aanvulling te kunnen bieden op het waarom van afval reduceren en het belang van recyclen.

Waar komt het vandaan? Waar gaat het naartoe?

Tijdens dag 1 en 2 raakten de kinderen bekend met een aantal begrippen uit de circulaire economie en vertelden wij waarom samenwerken belangrijk is. Met werkbladen het cadeau en de kast lieten we kinderen nadenken over waar spullen vandaan komen en waar het naartoe gaat. Wat hebben zij in hun kast liggen wat zij misschien niet meer gebruiken. En wat doe je er dan mee?

Om de leerlingen meer gevoel te geven over waarom en hoe we van een lineaire economie naar een circulaire economie gaan, werkten we de puzzel opdracht uit. Wij vroegen ze de puzzelstukken zodanig in elkaar te passen, dat er geen grondstoffen meer uit de natuur nodig zijn. 

Aan het einde van dag 2 lieten we ze ook kennismaken met de ondernemers die op dag 4 een workshop zouden verzorgen. De kinderen konden kiezen wie zij wilden helpen en in teamverband werd een missie circulair uitgewerkt. 

Bewust consumeren en produceren

Op dag 3 deden ook de groepen 3, 4 en 5 mee. In twee sessies organiseerden we een ruilmarkt. De kinderen brachten boeken en speelgoed mee die zij niet meer gebruikten, prezen op het label het product aan en kregen van de juf of meester een KinderKoin. Tijdens de ruilmarkt mochten de kinderen iets anders uitzoeken in ruil voor 1 of 2 KinderKoins. Bijna alles was weer weg! 

Ook op dag 4 waren we actief aan de slag! Verdeeld over 3 workshops met ondernemers van HashtagCirculair zijn er tassen gemaakt van oude t-shirts, groeitafeltjes van afvalhout en is onderzocht wat er allemaal in e-waste nog bruikbaar is. Op dag 3 en 4 kregen de leerlingen dus op een actieve manier mee wat het inhoudt om bewust te consumeren en produceren.

 

Inspireren en geïnspireerd raken op de Eneco Energycampus

Duurzaamheid en circulaire economie zijn belangrijke maatschappelijke thema’s. We willen de kinderen een kijkje geven in hoe bedrijven hieraan bijdragen. Samen met het team van Eneco Energycampus is een middagprogramma ontwikkeld, dat de kinderen aanmoedigde na te denken over wat thuis al duurzaam gaat, wat nog meer kan en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we dit ook echt gaan doen.

Bijzonder was dat het (af)gesloten terrein op Lage Weide (Utrecht) voor het eerst werd opengesteld voor een groep kinderen. Een deel van de centrale werd zodanig ingericht dat de kinderen op een veilige manier een rondleiding konden krijgen. 

Op dag 5 inspireerde Eneco de leerlingen met hun visie op de nieuwe wereld en andersom inspireerden de kinderen Eneco met hun suggesties voor een duurzamere huis en buurt.

Delen wat je leert

Bij een leerproces hoort ons inziens ook een reflectie en deelmoment. Na het weekend waar alles een beetje kon bezinken, hebben we de kinderen gevraagd wat ze het leukst vonden en wat zij hebben geleerd. De mindset en skillset werden getoetst met de opdracht eiland circulair. Hoe een bedrijf van oude visnetten skateboards maakt, was een mooi voorbeeld om te tonen. 

De week werd afgesloten met een stripteken workshop waar de kinderen werd gevraagd een harmonica boekje (leporello) te maken met het verhaal van hun recycle-held. Een inzicht delen is de ultieme test van wat je hebt opgestoken. Zo worden leerlingen, leermeesters. 

Dank je wel KSU-Wijzer aan de Vecht! Het was een ontzettend leuke week!